dinsdag 16 december 2014

Persbericht: Interpellatie debat over ‘De Dikke Muis’

De voltallige oppositie in Wijdemeren: D66, DorpsBelangen en Zagt-Zandbergen hebben voor de raadsvergadering van 18 december een interpellatiedebat aangevraagd over de huurovereenkomst van horecagelegenheid ‘De Dikke Muis’ in Oud Loosdrecht. Tijdens de commissie Ruimte & Economie van 3 december jl deed wethouder dhr. T. Reijn namens het college verwarrende uitspraken over dit onderwerp. De wethouder stelt namens het college bewust ‘de randen van de wet opgezocht te hebben’ in deze kwestie. Bovendien werden vragen vaag beantwoord en kwamen er nieuwe punten aan de orde over de gunning van de overeenkomst aan de uitbater van De Dikke Muis. Zo blijkt oa. dat de gemeente 10.000 euro per jaar betaald aan de ondernemer voor 2 (deels openbare) toiletten! De tijdelijke huur van de grond kost de ondernemer eveneens 10.000 euro waardoor hij feitelijk geen huur betaald voor een van de mooiste  lokaties in Loosdrecht! Dit alles is in vertrouwelijkheid besloten en andere (lokale) ondernemers zijn niet benaderd of vooraf geïnformeerd over deze lucratieve deal voor de betreffende ondernemer.

De oppositie vindt dat wethouder Reijn (CDA) zich in de gemeenteraad over deze zaak nader moet verantwoorden en hebben tenminste over 12 punten inhoudelijke vragen. Zij hebben de Burgemeester om een interpellatie verzocht voor de eerstkomende raadsvergadering op 18 december as.

Voor meer informatie zie onderstaand persbericht. Debat naluisteren: http://wijdemeren.notubiz.nl/vergadering/101079/gemeenteraad+18-12-2014

INTERPELLATIE DEBAT OVER ‘DE DIKKE MUIS’

Wijdemeren, 16 december 2014

De voltallige oppositie in Wijdemeren: D66, DorpsBelangen en Zagt- Zandbergen hebben voor de raadsvergadering van 18 december een interpellatiedebat aangevraagd over de huurovereenkomst van horecagelegenheid ‘De Dikke Muis’ in Oud Loosdrecht.

Verwarrend en onduidelijk

Tijdens de commissie Ruimte & Economie van 3 december jl deed wethouder Reijn namens het college verwarrende uitspraken over dit onderwerp. Bovendien werden vragen vaag beantwoord en kwamen er nieuwe punten aan de orde over de gunning van de overeenkomst aan de Hilversumse ondernemer Walter Muis, uitbater van De Dikke Muis. De horecagelegenheid op het mooiste punt van het Loosdrechts Terras.

De oppositie vindt dat wethouder Reijn zich in de gemeenteraad over deze zaak nader moet verantwoorden. Zij hebben de burgemeester om een interpellatie verzocht voor de eerstkomende raadsvergadering op 18 december. Een interpellatiedebat is een instrument van raadsleden om met een verantwoordelijk wethouder openbaar in debat te gaan.

Het belang dat de gemeente Wijdemeren een betrouwbare overheid is voor al haar inwoners en ondernemers staat bij de oppositie voorop. De voltallige oppositie neemt daarom deze zaak hoog op. Afhankelijk van de antwoorden van de wethouder, sluiten de drie partijen een motie niet uit.

Meten met twee maten?

De overeenkomst met de eigenaar van De Dikke Muis is bijzonder. De oppositie vindt dat de gemeenteraad beter geïnformeerd moest worden over de condities en de totstandkoming van de deal. Ook het feit dat de geïnteresseerde lokale ondernemers door Wethouder Reijn niet actief in een aanbestedingsproces betrokken zijn, roept veel vragen op.

Het college is formeel bevoegd om een contract af te sluiten, maar de vraag is of dat zorgvuldig gegaan is. “Wij zetten vooral vraagtekens bij de totstandkoming van het contract en de specifieke voorwaarden. Dan gaat het onder andere over de extreem lage huur en de openbaarheid van de toiletten. Onze ondernemers voelen zich gedupeerd. Er mag niet met twee maten gemeten worden”, aldus de eensgezinde oppositie.

Namens de voltallige oppositie,

Joost Boermans, Rene Voigt en Gert Zagt (D66, DorpsBelangen, Zagt- Zandbergen)